گفت و شنود پژوهشی استاد امید عطایی فرد با نازنین زرین کلاه

1502069_498127733634760_844411307_nبا درود به همه یاران و ایران دوستان گرامی. برای آگاهی همه عزیزان و روشن شدن بسیاری از ناگفته های تاریخ میهنمان بر آن شدیم تا سلسله گفتگوهایی را با نام «آیین و فرهنگ مغان» با استاد امید عطایی فرد داشته باشیم. برای نخستین گفتار موضوع «زمان زایش اشوزرتشت» را با این استاد ارجمند مطرح کردیم. زمان زندگانی بزرگ مردی که اندیشه اش تا به امروز به ما رسیده ولی بر سر زمان زندگانیش دیدگاه های گوناگونی وجود دارد…

استاد امید عطایی فرد، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران زمین و نگارنده کتابهای «منم کوروش شاه جهان» ، «پیامبر آریایی» ، «دیباچه شاهنامه» ، «منم فردوسی شاه شاعران»، «مرز مزدایی» ، «پادشاهی در اسطوره و تاریخ ایران» ، «افسون فریدون» ، «ایران بزرگ» ، «شگفتی های باستانی ایران» ، «آفرینش خدایان» ، «قبله زرتشت» ، و… می باشند.

 سخنمان را با این استاد ارجمند این چنین آغاز می کنیم:

 نازنین زرین کلاه: با درود به استاد امید عطایی فرد همانگونه که می دانیم با وجود تاثیر عمیق اندیشه اشوزرتشت بر شرق و غرب گیتی، زمان زندگانی آن اشو هنوز هم مورد بحث بسیاری از پژوهشگران است. آنچه که انجمن موبدان تهران و بمبئی تصمیم گیری کردند و به رسمیت می شناسند، زاد روز او را در 3751 سال پیش می دانند و از این تاریخ در نوشتارها و گاهشمارهای رسمی زرتشتیان استفاده می شود. ولی بسیاری از پژوهشگران زمان زرتشت را بسیار کهن تر از این می دانند. اما همچنان همازوری بین انجمن موبدان بر سر 3751 سال است و در میان نویسندگان ایرانی تنها دکتر فرهنگ مهر است که در کتاب خود به نام دیدی نو از دینی کهن به بررسی نوشتارهای همه نویسندگان و پژوهشگران ایرانی و اروپایی و هندی پرداخته است و از 800 سال تا 8000 سال پیش متغیر می باشد. ولی براستی در مورد زمان زرتشت به کدامیک از این پژوهشها می توان بیشتر استناد کرد و کلا آیا این تاریخ در بین بهدینان نیاز به فرشکرد دارد یا خیر؟

 امید عطایی فرد: با درود. نخست باید دید تاریخ 3700 ساله را از کجا و از چه کسی به وام گرفته اند؟ بنیاد و ریشه ی این گاهشماری چیست؟ دیگر اینکه پیش از دکتر فرهنگ مهر، تنی چند از پژوهندگان پارسی هند نیز از زاویه ها و زمینه های گوناگون ، زمان زرتشت بزرگ را بسیار دورتر دانسته اند از این تقویم به رسمیت شناخته ی کنونی… بی گمان تاریخ 3700 ساله نیاز به شک و بازبینی دارد؛ همانگونه که تا پنجاه سال پیش، گمان میکردند زرتشت در زمان هخامنشیان میزیست!! اما با فراتر رفتن دیدها و بینش ها، دیدیم که زمان زرتشت عقبتر رفت و هنوز هم باید به دوران کهنتر برود.

 نازنین زرین کلاه: این تاریخ 3751 از پژوهشهای استاد ذبیح بهروز ریشه گرفته و انجمن موبدان تهران به استناد پژوهشهای ایشان این تاریخ را به رسمیت شناختند و ایشان بر اساس محاسبات نجومی به چنین نتیجه ای رسیده اند. به دیدگاه شما، در مورد زمان زرتشت چگونه باید به واقعیت دست پیدا کرد؟ پژوهشهای تاریخی بیشتر پاسخگو هستند یا محسبات نجومی می توانند این تاریخ را آشکار کنند و چگونه؟

 امید عطایی فرد: بررسی ها و محاسبات نجومی استاد ذبیح بهروز نمیتواند به تنهایی ملاک و محک باشد زیرا :

* روز زایش زرتشت (6 فروردین) یک روز استوره ای است که رخدادهای بسیاری را از اغاز افرینش تا کارکردهای کیانیان در بر دارد.

* برداشت و تفسیر استاد بهروز از تاریخ یزدگردی ، درست به نظر نمیرسد زیرا ایرانیان پس از فروپاشی ساسانیان به نوشته ابوریحان بیرونی: گاهشمار خود را از پادشاهی یزدگرد سوم نگه داشتند و این تاریخ را نمیتوان به قول استاد بهروز تاریخ ایزدی و ایزدگردی دانست.

* باید دید در سالهای 1768 پیش از میلاد (زمان زندگی زرتشت به باور ذبیح بهروز) در فلات ایران آیا پادشاهی به نام گشتاسپ/ویشتاسب فرمانروایی داشته است؟

* سپیتمان زرتشتی که در راغا (ری) زاده شد و به ایرانویج (ماد/ آتورپاتگان) رفت، در سرزمین نیمروز چه میکرد که رسدخانه بسازد و رسدنامه از خود به جای بگزارد؟

* داده های اجتماعی گاتها و یسنا، هیچ همگونی با تاریخ 1768 ق . م ندارد زیرا هنوز بیننده ی طبقه چهارم (پیشه وران) در کنار سه طبقه دیگر (اتوربانان و کشاورزان و سپاهیان) نیستیم.

* این گاهشمار با پژوهشهای خود استاد بهروز در تناقض و ناهمگونی کامل است زیرا ایشان پیشینه ی تمدن ایران را تا ده هزار سال ارزیابی کرده است و میدانیم که پس از عصر یخبندان (تمدن جم) ، ابادانی و کشاورزی و تمدن نوین به گواه اوستا با زرتشت اغاز میشود.

* با این فرض و پندار هم که گاهشماری و محاسبات نجومی استاد ذبیح بهروز درست بوده است ، آنگاه این راز بزرگ تاریخی را برای شما فاش میکنم که این زرتشت، نه سپیتمان، بلکه زرتشتی دیگر است. در اینده بیشتر در این باره گفتگو خاهیم کرد…

 نازنین زرین کلاه: شما فرمودید که به محاسبات نجومی ذبیح بهروز نمی توان استناد کرد. می شود لطفا توضیح دهید که چرا این تاریخ، تاریخ درستی نیست و اگر محاسبات نجومی مبنای درستی برای بدست آوردن زمان زرتشت نیست، به دیدگاه شما چه مبنای بهتری برای دست یافتن به این زمان وجود دارد؟

امید عطایی فرد: استاد بهروز محاسباتشان را بی توجه به اثار باستان شناسی و زبانشناسی انجام دادند. ایشان حتا تاریخ پایانی شاه نامه را سیسد و شانزده به شمار اورده اند که با هیچ معیاری تطبیق ندارد… اما همسو با تاریخ کهنتر زرتشت: چند دانشمند اخترشناس نیز با محاسبات نجومی به تاریخهای ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ ساله رسیده اند. محاسبات پژوهشگران چنین است: ۸۶۰۰ ق . م (بهرام گور انکلسریا) ، ۶۳۱۲ ق .م (بهرام پاتاوالا) ، ۶۵۰۰ ق . م (اردشیر خبردار)، ۷۱۲۹ ق . م (سپنسر)، ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ق. م (مری ستگاست) و… باهایکوکا نگارش تیریشت را پس از زرتشت و حدود ۵۳۰۰ ق.م برآورد کرده است. دو سند مهم توجه مرا به خود جلب کرده: اولی روایتیست از کتاب هفتم دینکرد که میگوید زرتشت در سال ۵۶۷۰ آفرینش زاده شده. و دومی سندی مانوی است که زایش مانی (۲۱۶ میلادی) را در سال ۱۱۵۲۷ آفرینش میداند. با تفریق این دو تاریخ زایش زرتشت که ۵۸۵۷ سال پیش از مانی میزیسته به سال ۶۰۹۰ قبل از میلاد میرسد. از سوی دیگر طبق سند مانوی سرآغاز اولین هزاره برابرست با ۱۱۳۱۰ ق .م/ سرآغاز هزاره ششم ۶۳۱۰ ق. م/ سرآغاز هزاره دوازدهم ۳۱۰ قبل از میلاد./ هزاره ششم با محاسبه پاتاوالا با اختلاف دو سال برابری دارد و ۳۱۰ ق.م نیز با ظهور دین میترا در پیوند است.

 نازنین زرین کلاه: پس، اگر شما این تاریخ 3751 سال را درست نمی دانید و زمان زرتشت را کهنتر از این می دانید، بنابراین شما در پژوهشهای خودتان چه زمانی را گمانه زنی می کنید و چرا؟

امید عطایی فرد: بر پایه اسناد استوار تاریخی و شواهد باستان شناسی من با تاریخ 8500 ساله ی زرتشت همسو هستم و پیشنهاد میکنم این همساز و فرمول را به کار ببریم: {1390 عربی – اسلامی = 2570 شاهنشاهی – تاریخ جهانی = 8570 ایرانی – مزدایی} برای اسانی کار ششهزار سال را به تاریخ شاهنشاهی می افزاییم.

نازنین زرین کلاه: شما فرمودید که بر تاریخ 8500 سال برای زایش زرتشتی باور دارید. لطفا کمی بیشتر توضیح دهید که دلیل شما برای این تاریخ چیست و با استناد به چه دلایلی می توان به این تاریخ دست یافت؟

امید عطایی فرد: درباره زمان ۸۵۰۰ ساله ی زرتشت باید بگویم که: دستکم ده مورخ کهن به این تاریخ اشاره کرده اند؛ آن هم به دو صورت: ۶۰۰۰ سال پیش از افلاتون و ۵۰۰۰ سال پیش از جنگ ترویا. تردیدی نیست که یونانیان منابع خود را از ایرانیان داشته اند. پاره ای از آنها به ایران سفر کرده بودند و میدانیم که در آکادمی افلاتون فیلسوفان و اندیشمندان برجسته ایرانی حضور داشته و مرتبط بوده اند. (پانوسی: تاثیر جهانبینی ایرانی بر افلاتون)/ اربلو اشاره کرده که ایرانیان قدیم زرتشت را چند هزاره پیش از موسا میدانستند. ارستو نیز مغان ایران را کهنتر از مصریان میداند.

نازنین زرین کلاه: بجز نوشته های یونانیان، شما برای بدست آوردن تاریخ 8500 ساله برای زمان زرتشت آیا به داده های باستان شناسی یا منابع دیگری نیز در این زمینه دست پیدا کرده اید؟

امید عطایی فرد: یافته های ده هزارساله مانند جیرفت و غیره میتواند از تردیدهای ما بکاهد. اگرچه زمانی تردید در تاریخ ۶۰۰ ق. م (تاریخ سنتی) غیرممکن بود اما امروزه ما به آسانی زمان زرتشت را عقبتر برده ایم. چرا؟ چون یافته های تازه باستانشناسی ذهنیت ما را روشنتر کرده و دریافته ایم که تمدنهای ایرانی زودتر از دیگر نقاط دنیا بالیده اند. مری رستگاست میگوید تاریخ تمدن زودتر از آنچه که قبلن گفته میشده آغاز شده و بنابراین ۸۰۰۰ سال پیش دیگر عصر حجر نبوده. (کتاب «دیدی نو از دینی کهن» را بخوانید). طبق متون پهلوی زادگاه زرتشت در شهر ری بوده و میتوانید با مطالعه ی تحقیقات باستانشناسی از قدمت ۸۰۰۰ ساله این شهر آگاه شوید. (مجله باستان شناسی و تاریخ، ش ۲۱، مقاله اسفندیاری) درگاتها به ۳ طبقه اجتماعی اشاره شده و میدانیم که طبقه چهارم زودتر از هفتهزار سال پیش پدید نیامده اند. ازکتاب «تاریخ هفتهزار ساله فلزکاری» به آغاز پیدایش طبقه چهارم پی میبریم. در اوستا از زرتشت به عنوان نخستین کشاورز یاد شده. آیا به این معنی نیست که زرتشت در آغاز عصر کشاورزی میزیسته؟ در گاتها سخنی از شهر نیست بلکه از دخیو (دهیو/ ده/ روستا) یاد گردیده است.

نازنین زرین کلاه: استاد گرامی، آیا با مطالعات زبان شناسی و بررسی زبان گاتها هم می شود به زمان زیست زرتشت دست یافت؟ زیرا برای زمان پدید آمدن زبان گاتها هم مانند زمان زندگانی زرتشت گمانه زنی های زیادی وجود دارد.

امید عطایی فرد: از نظر زبانشناسی وداها را بعد از گاتها (و نه کل اوستا) میدانند و کهنترین سرودهای ودایی را نیز به ۷۰۰۰ سال قبل رسانده اند. بر اساس محاسبات نجومی تاریخ وداهای اولیه ۵۰۰۰ سال ق . م (ژاکوبی) و ۶۰۰۰ ق .م (تیلاک) دانسته شده اند. بلوم فیلد نیز احتمال میداد که وداها از ۴۵۰۰ ق . م کهنتر باشد. به نقل از محققان باید بگویم که سنسکریت زاده ی هند نیست و خواهرکوچک زبان اوستایی به شمار میرود. حتا گاهی آن را به عنوان گویشی منشعب از زبان گاتها (اوستایی) به شمار آورده اند. (جلالی نایینی: مقدمه ریگ ودا)

نازنین زرین کلاه: بنا بر پژوهشهای شما اگر تاریخ 8500 سال را برای زمان زرتشت بپذیریم، بنا براین، تاریخ دوره مهر پرستی را که اکنون 7000 سال پیش می دانند؛ آن هم باید به عقبتر برود. آیا منابعی یا داده های باستان شناسی از این دوره وجود دارد و چگونه می شود تاریخ درستی برای دوره مهر پرستی در ایران بدست آورد؟

امید عطایی فرد: حدود ۸۵۰۰ سال پیش سپیتمان با مخالفت با کیش برهما و در عین حال اصلاحاتی در آیین مزدیسنا کیش زرتشتی را بنیان مینهد. کیش برهمن نیز نه آیینی هندو بلکه ایرانی بوده به ویژه که در خوزستان باستان با اصطلاح «ریشا» روبرو میشویم (= ریشی در وداها). همچنین استاد نوبخت، ابرام (ابراهیم) پیامبر ایرانی را همریشه با برهما میدانند. نخستین و کهنترین سرودهای ودایی در فلات ایران سروده شده اند. (مقدمه جلالی نایینی در گزیده های ریگ ودا). بر پایه ی نوشتارهای اوستایی و پهلوی، آیین مزدایی کهنتر و پیشگام بوده نه مهرپرستی. زرتشت بزرگ نیز نه با مهرپرستی بلکه با گرهما یا ایین برهما در جدال بود زیرا در این ایین دیوها را خدا میدانستند و اهوراییان را شیطان. در گاتها از میترا یاد شده و در یسنا نیز همراه اهورامزدا ستوده شده است. همزمانی زرتشت با ضحاک و فریدون به روایت کتاب دینکرد (شکستن بتهای ضحاک) و پناهندگی دو تن از دشمنان فریدون به نزد فرشوشتر (پدرزن زرتشت) درخور توجه است.

نازنین زرین کلاه: همچنین، شما فرمودید که در تاریخ 3750 سال پیش زرتشت دیگری وجود داشته است. آیا شما به یافته هایی در این زمینه دست یافته اید؟ و بنابراین، اسطوره ظهور سوشیانتها هر چهار هزار سال پس از زرتشت با این مسئله پیوندی دارد؟

امید عطایی فرد: پژوهشگران بر این باورند که در تاریخ با چند زرتشت روبرو هستیم. برای نمونه سوئیداس مورخ کهن درباره دو زرتشت مینویسد که زرتشت دانای ماد و پارس، پنجهزار سال پیش از جنگ ترویا میزیست اما زرتشت اخترشناس در زمان نینوس بود. وی زمان نینوس را هزاروهشتسد ق. م میداند که کمابیش برابرست با گاهشماری استاد بهروز. از سوی دیگر مورخی قدیمی به نام کلمانس نوشته که نینوس تلفظ و خوانش یونانی نمرود است… بدین گونه جامعه زرتشتی هم اکنون تاریخ ابراهیمی را به کار میبرد زیرا ابراهیم همزمان با نینوس یا نمرود بوده و جالب اینکه لقب زرتشت نیز داشته است. پیمبر براهیم بود آن زمان بدش نام زرتشت از آسمان (اسدی توسی: کرشاسپ نامه)

نازنین زرین کلاه: در پایان می خواهم از شما بپرسم که با توجه به کم بودن منابع در مورد زمان و مکان زایش زرتشت و همچنین با توجه به کتاب سوزی های پیاپی در ایران زمین و فراز و نشیبهای تاریخی و از بین رفتن منابع در این زمینه، چگونه می شود در این مورد به پژوهش پرداخت و ما به استناد چه منابع و مدارکی می توانیم زمان زرتشت را بدانیم؟

امید عطایی فرد: اگر بینش درستی داشته باشیم، با کمبود مدارک و کاستیها هم میتوانیم به راستیها نزدیک شویم. افزون بر کتاب دکتر فرهنگ مهر (دیدی نو از دینی کهن) شما میتوانید چنین آثاری را بهره ببرید: – زمان زرتشت/ پرفسور کاتراک – تاریخ هشتهزار سال شعر ایرانی/ دکتر رکن الدین همایونفرخ – پیامبر اریایی/ امید عطایی – زمانی که زرتشت سخن گفت / پرفسور مری ستگاست … من در باره ی زمان هشت هزار ساله زرتشت بیشتر سخن خاهم گفت اما نخست باید به نقد و بررسی تقویم کنونی پرداخت. آبشخور این گاهشمار چیست؟

نازنین زرین کلاه: استاد گرامی، آیا شما برای بروز رسانی گاهشمار زرتشتی پژوهشهای خود را در اختیار انجمن موبدان قرار داده اید؟ و یا قصد انجام این کار را دارید؟

امید عطایی فرد: موبدانی چون کورش نیکنام و فیروزگری و جمشیدی کتاب من (پیامبر اریایی) را دارند و شاید دیگران نیز خانده باشند. من بارها امادگی خود را برای مناظره با موبدان گرامی اعلام کرده ام زیرا این گاهشمار (1768 ق م)را خیانت به تاریخ ایران و به هم ریختن اساس فرهنگ و تمدن ایرانی در برابر کیش و ایین های به اصطلاح سامی میدانم.

نازنین زرین کلاه: با سپاس از شما استاد گرامی که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید و نتیجه پژوهشهای خود را در اختیار ما قرار دادید تا در راه اعتلای فرهنگ میهن استفاده شود و امیدوارم این پژوهشها و نیز پژوهشهای دیگر دانشمندان و پژوهشگران در اختیار انجمن گرامی موبدان نیز قرار گیرد.

در پایان از همه خوانندگان گرامی خواهشمندیم اگر پرسشی در این زمینه دارند و می خواهند با استاد گرامی در میان بگذارند پرسشهای خود را به ایمیل زیر بفرستند تا در بخشهای بعدی این سلسله گفتگوها مطرح گردد.

Nazanin.zarrinkolah@gmail.com

 1502069_498127733634760_844411307_n

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s